Du har sikkert allerede hørt om den filosofi, som trænger ind i flere og flere virksomheder i dag. Jeg tænker på LEAN filosofien. Det er en filosofi, som kort fortalt, går ud på, at virksomheden søger mod at give sine kunder værdi, samtidigt med, at den selv bliver bedre til det, den producerer eller yder.
Det er en spændende tilgang til at forstå virksomheder med. Og det er en spændende tilgang, når en virksomhed eller en stor organisation står overfor omstruktureringer. Hvor meget vi end gerne vil, så er vi jo alle sammen nødt til at ændre os, hvis vi vil følge med tidens nye krav.
Det har vores organisation, som er en meget stor pensionskasse også indset. Vi er nødt til at forbedre vores organisation, så vi kan give vores kunder mere værdi. Ellers så ender det med, at vi ingen kunder har. Så der skal gøres noget nu.
På Lean kursus
Ledelsen har derfor besluttet at sende nogle af os mellemledere på et LEAN kursus hos Leanakademiet, så vi bedre kan forstå begrebet og filosofien, så vi i sidste ende kan beslutte, om vi skal sætte en LEAN proces i gang.
Det er nemlig sådan, at LEAN bliver man ikke, færdig med. Det er ikke en lineær proces, hvor man starter i punkt A for lavet nogle omstruktureringer og ender i punkt B.
Nej, det er mere en spiral, en virksomhed ryger ind i. Man starter med at identificere, hvad det er som kunderne får værdi i. Er det, fx at ventetiden ved skranken i banken formindskes? Hvis, ja, så må der gøres noget ved det. Men hvordan? Flere ansatte, nej. Måske mere effektivitet hos de, som er ansat? Ja.
Folk i arbejde kan mere end det, de er ansat til. Det er måske det, en organisation kan bruge til at vende en dårlig situation til en god. Mennesker er ressourcer, som kan bruges. Hvis de vil være med til det. Og det er det overraskende her: Vi vil gerne bruges. På en respektfuld måde. Vi vil ikke udnyttes. Det er lige præcist her, et LEAN forløb kan hjælpe.
Hvor ved jeg nu alt det her fra, spørger du, og hvorfor skal du så på LEAN kursus? Jeg har faktisk været på et LEAN kursus for nogle år siden. Da var jeg ansat i et mindre firma, som også overvejede at omstrukturere nogle af deres interne processer. De havde bare ikke de økonomiske ressourcer til at få en konsulent ud til dem og hjælpe os i gang.
Da pensionskassens ledelse, som jeg arbejder for nu, spurgte, om det kunne have min interesse at deltage i LEAN kurset, sprang jeg til. Ja, da. Det er superspændende, og det vil være fedt at få lov til at være én af dem, som er med til at starte processen her i organisationen.
Vi er tre fra samme organisation, men fra tre forskellige afdelinger, som skal afsted på kursus i næste uge. Jeg har fortalt de to andre om min første erfaring, og de synes, det lyder meget interessant. Ham cheføkonomen virker dog lidt, som om han ikke helt gider. Han ser det vist som en chance for at komme væk fra kedelige regnskaber i nogle få dage.