Rygsmerter

Det er sin sag at gå rundt med smerter og bare lade, som om alt er, som det skal være. Det er ikke cool. Vi kan vænne os til smerte, og mange gør det, fordi vi er bange for, at en behandling kan blive lang og endnu mere smertefuld.
Men er vi retfærdige overfor os, selv når vi gør det? Egentlig ikke. Ingen bør gå rundt med fx smerter i ryggen. Men det er faktisk ’almindeligt”, at vi har rygsmerter. Ikke forstået på den måde, at rygsmerterne er almindelige, men at der er rigtigt mange mennesker i Danmark, som har ondt i ryggen.

Ondt i ryggen

Rygsmerter skyldes ofte forkerte arbejdsstillinger – Mange af os sidder foran en computer. Selvom vi har hørt, at vi skal sidde rankt, og at armene helst ikke skal bøjes mere end højst 90o ved albuen, så har vi ikke lært det. Vi er måske ikke stærke nok til at sidde rankt. Det kan kræve både ryg- og mavemuskler at holde sig rank. Det betyder, at vi falder sammen i ryggen og musklerne, bliver slappe, og samtidigt så sidder vi og spænder musklerne et andet sted. Måske i skuldrene eller i nakken.

Vi har alle mulige kontormøbler, som kan hjælpe os: Vippebrætter, vi kan stå på ved hæve-sænke-bordet. Kontorstole, som også kan hæves og sænkes, så vi sidder behageligt. Alligevel, så er vi mange, der døjer med rygsmerterne.

Diskusprolaps?

Der kan også være tale om smerter i ryggen fra en diskusprolaps, og i Aalborg er der en smerteklinik med speciale i behandling af det: https://smerteoghovedpine.dk/diskusprolaps/

Desværre kan der gå rigtig lang tid, før vi får taget os sammen til at få gjort noget ved smerterne. I nogle tilfælde kan problemet klares med at følge et træningsprogram, som hjælper os til at styrke musklerne, så vi ikke sidder og spænder op andre steder – fx i skuldrene. En fysioterapeut vil være den rigtige fagmand, som kan vejlede og lære os de rette øvelser, så vi undgår rygsmerterne. I andre tilfælde kan der måske være tale om, at vi skal have en behandling, som effektivt får de anspændte muskler til at slappe af. Det kan fx være en behandling med akupunktur. Det kan også være massage.
Det kan en fysioterapeut hjælpe dig med at afgøre.

Under alle omstændigheder, så er det et godt råd at forebygge problemer med ryggen. Det kan man gøre ved at holde sig i god form. Er du i god form, så er sandsynligheden for, at du får rygsmerter meget mindre. (Netop fordi du har nemmere ved at holde en god arbejdsstilling foran din computer.)

Samtidigt vil det være nemmere for dig, hvis det alligevel sker, at du får ondt i ryggen at komme af med smerterne, fordi du vil nemmere kunne træne dine rygmuskler.

Når du er i god form, så har du også et bedre velvære: Du føler dig gladere og mere aktiv. Og ja, vi må hellere indrømme det: Vi har også nemmere ved at holde vægten på et niveau, som er acceptabelt for vores krop. Overvægt er nemlig også et problem, mange døjer med, og det er også en af rygsmerternes årsager. En slankekur kan hjælpe, men som mange undersøgelser har vist: De hjælper her og nu, ikke på længere sigt.